facebook Newsletter Kontakt

V DIVADLE OŽÍVA STARODÁVNY MÝTUS O LILITH

28. 11. 2023

V DIVADLE OŽÍVA STARODÁVNY MÝTUS O LILITH

Starodávny mýtus o LILITH  ožíva vo štvrtok 30. novembra 2023 o 19.00 v Štúdiu divadla v mimoriadnom projekte tvorivého tandemu autora Miklósa Forgácsa a režiséra Eduarda Kudláča. Čaká nás netradičná premiéra, ktorá ponúka rôzne možnosti divadelného zážitku – od vnímania zvukovej prezentácie až po živé divadlo kombinované s videografiou, so záznamom inscenovaných podôb textu v nedivadelných priestoroch. V inscenácii sa predstavia a po divadle budú „putovať“ Iveta Pagáčová, Natália Fašánková, Ada Juhásová, Michal Koleják, Michael Vrzala, Peter Martinček a Boris Zachar.

Lilith bola údajne prvou ženou Adama, ktorá sa odmietla podriadiť, opustila Raj a dodnes je kontroverznou postavou. Spolu s Adamom boli stvorení z tej istej hliny, a preto bola presvedčená, že si musia byť rovní. Nemožnosť dohodnúť sa s ním rozpútala jej hnev a vzbúrila sa.  Aj preto bola dlho považovaná za démona či temnú bohyňu spojenú so sexom a smrťou. Tradičné chápanie Lilith od starovekej Mezopotámie až po stredovekú Kabalu z nej vytvára protipól k normálnej sexualite či rodinnému životu. Lilith stelesňuje obavy ľudí z príťažlivosti, ktorá môže zničiť ich manželstvo. Zároveň stelesňuje ženu, ktorú spoločnosť nemôže kontrolovať. Ženu, ktorá si sama určuje sexuálnych partnerov. Ženu, ktorá je divoká a nespútaná a vybočuje z tradičných materských funkcií. Únoskyňa, vrahyňa detí a zvodkyňamužov. Takú desivú povesť mala Lilith až do konca 20. storočia. Od stredoveku bol ženský hlas odsunutý na perifériu, označený za niečo nemravné a Lilith sa stala tvárou tejto skazenosti. S nástupom feministického hnutia v šesťdesiatych rokoch 20. storočia získala status výnimočnej hrdinky. Stala sa symbolom ženskej autonómie, sexuálnej voľby a kontroly nad vlastným osudom.

„Feministky tvrdia, že Lilith bola prvá emancipovaná žena, prvá žena – vôbec. A ako prvá žena sa považovala za rovnocennú partnerku Adamovi – oproti Eve, ktorá mala odlišný kód. Zaujíma ma, čo je to ten „lilithovský“ stav. A potom som chcel nájsť situácie, v ktorých sa dnes bežná žena stane Lilith. V akých situáciách sa „lilithovský algoritmus“ aktivuje? Mojím zámerom bolo nájsť paralelu v dnešných ženách,“ objasňuje východiská pri písaní textu autor Miklós Forgács. V hre v siedmich obrazoch pracuje s tromi podobami Lilith. Mýtická, pravá Lilith, vnútorný hlas dnešnej Lilith a dnešná Lilith. Postava – herečka – režisérka. Forgácsova Lilith sa narodí v divadle, ale nenarodí sa na javisku. Putuje rôznymi priestormi divadla a diváci budú môcť sledovať jej niekoľko podôb.

Lilith, bojovníčka, permanentná revolucionárka, urputná a vzdorovitá rebelka. Tá, ktorá nechcela byť vydaná napospas mužovi. Jej snaha byť svojvoľnou a samostatnou sa stáročia vykladala ako vyslobodenie zlej, démonickej ženskej energie. Čo sa stane, ak sa tvorcovia pokúsia na javisku žilinského divadla Lilith rehabilitovať. Režisér Eduard Kudláč: „Pre mňa je fascinujúce zaoberať sa svetom myšlienok o Lilith. Priamo v tomto máme možnosť vrátiť sa pred onen rozhodujúci nultý bod. Máme možnosť vrátiť sa pred čas, v ktorom bolo všetko jasné a v rámci tej hry sledujeme, čo všetko by sa mohlo udiať, ak by sa Lilith narodila dnes. Ale dnes by sa nenarodila do sveta ukotveného v realite, ale do „sveta ilúzií” –  do divadla. A čo by to znamenalo nielen pre svet, pre myšlienku feminity, ale aj pre samotný žáner toho divadla?“

Najnovší projekt Mestského divadla Žilina Lilith je nielen o súčasnom postavení žien, ale aj o vplyve a zásahoch archetypálnych podôb mýtov na existenciu v prítomnosti.

Naštudovanie inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, hlavný partner.


Foto: Natália Zahradníková


FOTOGALÉRIA